
Kaen Aydınlatma
Tünel Aydınlatma
Tünel aydınlatmasının temel amacı sürücünün tünele yaklaşırken, tüneli geçerken ve tünelden ayrılırken doğru konfor ve emniyetin sağlanabilmesidir. Tünellerde gece aydınlatmasıda bu iki hususun temini için büyük önem taşımaktadır.
Tünel aydınlatılmış yolun bir parçası ise tünelde düzgünlük ve parıltı en az yoldaki kadar olmalıdır.
Yaklaşma bölgesinde gölgeleyici varsa tüneldeki gece aydınlatması bu gölgeleyicinin altında devam etmelidir.
Eğer tünelin bulunduğu yol aydınlatılmamış ise, tünelin ortalama parıltısı (L) en az 1 cd/m2 , Lmin/Lort 0,4'den büyük, bir şerit boyunca Lmin/Lmax 0,6'dan olmalıdır.

Tünelin çıkışındaki yol, 5sn'lik sürüş mesafesindeki tünelin en az 1/3 parıltısında aydınlatılmalıdır. Karanlık adaptasyonu, aydınlık bir yerden karanlık bir yerden geçişteki adaptasyondur. Karanlık adaptasyonu oldukça geç gerçekleşir. Bu yüzden aydınlatmada en çok dikkat edilmesi gereken hususların başında gelir. Tünellerin gece ve gündüz aynı parıltıda aydınlatılması sonucu tünel girişinde kamaşmaya, tünel çıkışında ise karanlık adaptasyonu sonucu görme kaybına neden olur. Özellikle kısa tünellerde buna dikkat edilmemesi sonucu kazalar meydana gelmektedir. Bu durum ayrıca büyük çapta enerji israfına yol açmaktadır.
Tünel ortamı egzoz gazı, rutubet, toz gibi aşındırıcı ve çürütücü maddeler içerir. Bu yüzden armatürler, kablolar, montajda kullanılan elemanlar korozyona dayanıklı seçilir.
Tünel içindeki görüş seviyesi sürekli olarak ölçülmelidir. Görüşün azaltmaya neden olacak egzoz gazının seviyesi izlenmelidir.
Tünele yaklaşma bölgesinin parıltısı sürekli olarak kontrol edilmeli, tünel aydınlatması gerektiğinde değiştirilmelidir.
Yaklaşma bölgesinde parıltımetre, lüksmetre ile aydınlık takibi yapılarak, özellikle gece aydınlatmasında israfın önüne geçilmelidir.